Informacja o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego w 2015 roku
Wypadki 2013 |
Wypadki 2014 |
Wypadki 2015 |
Zabici 2013 |
Zabici 2014 |
Zabici 2015 |
Ranni 2013 |
Ranni 2014 |
Ranni 2015 |
Kolizje 2013 |
Kolizje 2014 |
Kolizje 2015 |
64 |
50 |
66 |
6 |
6 |
6 |
79 |
55 |
85 |
509 |
556 |
594 |
Wypadki 2013 |
Wypadki 2014 |
Wypadki 2015 |
Zabici 2013 |
Zabici 2014 |
Zabici 2015 |
Ranni 2013 |
Ranni 2014 |
Ranni 2015 |
Kolizje 2013 |
Kolizje 2014 |
Kolizje 2015 |
42 |
37 |
40 |
3 |
2 |
1 |
56 |
29 |
57 |
356 |
389 |
427 |
3. Gmina Nekla:
Wypadki 2013 |
Wypadki 2014 |
Wypadki 2015 |
Zabici 2013 |
Zabici 2014 |
Zabici 2015 |
Ranni 2013 |
Ranni 2014 |
Ranni 2015 |
Kolizje 2013 |
Kolizje 2014 |
Kolizje 2015 |
2 |
7 |
9 |
- |
1 |
2 |
2 |
8 |
9 |
39 |
53 |
57 |
4. Gmina Miłosław:
Wypadki 2013 |
Wypadki 2014 |
Wypadki 2015 |
Zabici 2013 |
Zabici 2014 |
Zabici 2015 |
Ranni 2013 |
Ranni 2014 |
Ranni 2015 |
Kolizje 2013 |
Kolizje 2014 |
Kolizje 2015 |
9 |
7 |
9 |
1 |
- |
1 |
9 |
8 |
12 |
40 |
54 |
45 |
5. Gmina Pyzdry:
Wypadki 2013 |
Wypadki 2014 |
Wypadki 2015 |
Zabici 2013 |
Zabici 2014 |
Zabici 2015 |
Ranni 2013 |
Ranni 2014 |
Ranni 2015 |
Kolizje 2013 |
Kolizje 2014 |
Kolizje 2015 |
5 |
9 |
7 |
1 |
3 |
2 |
5 |
8 |
6 |
48 |
38 |
38 |
6. Gmina Kołaczkowo:
Wypadki 2013 |
Wypadki 2014 |
Wypadki 2015 |
Zabici 2013 |
Zabici 2014 |
Zabici 2015 |
Ranni 2013 |
Ranni 2014 |
Ranni 2015 |
Kolizje 2013 |
Kolizje 2014 |
Kolizje 2015 |
6 |
- |
1 |
1 |
- |
- |
7 |
- |
1 |
26 |
17 |
27 |
Sprawcami największej ilości zdarzeń drogowych byli kierujący pojazdami. Spowodowali 47 wypadków (2014 - 41 wypadków - dynamika 114 %) w których 2 osoby poniosły śmierć na miejscu (2014 - 5 dynamika 40%), a 66 osób zostało rannych (2014 - 45 , dynamika 146%). Kierujący pojazdami spowodowali 429 kolizji drogowych (2014 - 414, dynamika 103,6 %). Piesi przyczynili się do zaistnienia 4 wypadków (2014 - 6, dynamika 66%), w których 1 osoba poniosła śmierć (2014 - 1, dynamika 100%), a 3 osoby zostały ranne (2014 - 5, dynamika 60%) i byli sprawcami 5 kolizji drogowych ( 2015 - 5, dynamika 100 %).
W powiecie wrzesińskim najbardziej zagrożone jest miasto Września gdzie odnotowano najwięcej zdarzeń drogowych, w tym 10 wypadków (2014 - 13, dynamika 76.9%) w których nikt nie zginął (2014 – 0) , 11 osób zostało rannych (2014 - 13, dynamika 84,6%) oraz zgłoszono 188 kolizji (2014 - 190, dynamika 98,8%) , a do najbardziej niebezpiecznych ulic we Wrześni należą:
Ulice |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Kolizje |
||||
|
2015 |
2014 |
2015 |
2014 |
2015 |
2014 |
2015 |
2014 |
Wrocławska |
1 |
1 |
0 |
0 |
1 |
1 |
13 |
6 |
Kościuszki |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
15 |
14 |
Słowackiego |
5 |
0 |
0 |
0 |
5 |
0 |
14 |
13 |
Gnieźnieńska |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
7 |
6 |
Paderewskiego |
2 |
1 |
0 |
0 |
2 |
1 |
8 |
16 |
Daszyńskiego |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
12 |
5 |
Kaliska |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
17 |
8 |
Głównymi przyczynami wypadków i kolizji drogowych podobnie jak w latach ubiegłych były:
· nieprawidłowe manewry w tym wyprzedzanie, omijanie itp. – 7 wypadków 2014 - 8, dynamika 87%/ i 109 kolizji 2014 - 116 , dynamika 93,9%,
· nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu – 21 wypadków 2014 - 19, dynamika 110% i 112 kolizje 2014 - 119, dynamika 94,1%,
· nadmierna prędkość – 8 wypadków 2014-10, dynamika 80 % i 86 kolizji 2014 - 89, dynamika 96,6%,
· niezachowanie bezpiecznej odległości – 2 wypadki 2014- 3, dynamika 66,6% i 83 kolizje 2014-70, dynamika 118,5%,
· błędy osób pieszych - 4 wypadki (2014 - 6, dynamika 66%), kolizje drogowe 5 (2015 - 5, dynamika 100 %).
Przyczyny |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Kolizje |
||||
|
2015 |
2014 |
2015 |
2014 |
2015 |
2014 |
2015 |
2014 |
nieprawidłowe manewry w tym wyprzedzanie, |
7 |
8 |
0 |
0 |
12 |
9 |
109 |
116 |
nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu |
21 |
19 |
0 |
2 |
28 |
22 |
112 |
119 |
Niedostosowanie prędkości |
8 |
10 |
0 |
2 |
16 |
11 |
86 |
89 |
niezachowanie bezpiecznej odległości |
2 |
3 |
0 |
0 |
2 |
3 |
83 |
70 |
Piesi |
4 |
6 |
1 |
1 |
3 |
5 |
5 |
5 |
Najtragiczniejszym w skutkach miesiącem w roku 2015 był październik, gdzie w 9 wypadkach zginęły 3 osoby i 8 osób zostało rannych oraz zgłoszono 51 kolizji drogowych.
Zestawienie ilościowe zdarzeń i skutków w poszczególnych miesiącach przedstawia poniższa tabela:
Miesiące |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Kolizje |
||||
|
2015 |
2014 |
2015 |
2014 |
2015 |
2014 |
2015 |
2014 |
Ogółem |
66 |
50 |
6 |
6 |
85 |
55 |
594 |
556 |
Styczeń |
4 |
2 |
0 |
0 |
4 |
2 |
46 |
43 |
Luty |
7 |
2 |
0 |
0 |
8 |
2 |
52 |
31 |
Marzec |
4 |
6 |
0 |
0 |
4 |
6 |
63 |
43 |
Kwiecień |
10 |
4 |
2 |
3 |
9 |
4 |
35 |
47 |
Maj |
5 |
6 |
0 |
0 |
11 |
6 |
32 |
46 |
Czerwiec |
2 |
2 |
0 |
0 |
2 |
2 |
42 |
43 |
Lipiec |
6 |
4 |
0 |
1 |
13 |
5 |
54 |
56 |
Sierpień |
3 |
6 |
0 |
0 |
4 |
10 |
31 |
40 |
Wrzesień |
7 |
4 |
0 |
0 |
11 |
4 |
50 |
53 |
Październik |
9 |
3 |
3 |
0 |
8 |
4 |
51 |
60 |
Listopad |
5 |
5 |
1 |
1 |
4 |
4 |
81 |
44 |
Grudzień |
4 |
6 |
0 |
1 |
7 |
9 |
57 |
50 |
Jeżeli weźmiemy pod uwagę dni tygodnia na terenie działania KPP we Wrześni najwięcej wypadków w 2015 roku zaistniało w piątek - 15, w którym nikt nie zginął, ale aż 21 osób zostało rannych oraz zgłoszono 104 kolizje.
Dni |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Kolizje |
||||
|
2015 |
2014 |
2015 |
2014 |
2015 |
2014 |
2015 |
2014 |
Ogółem |
66 |
50 |
6 |
6 |
85 |
55 |
594 |
556 |
Poniedziałek |
4 |
2 |
0 |
0 |
7 |
3 |
86 |
84 |
Wtorek |
9 |
6 |
1 |
1 |
9 |
5 |
90 |
83 |
Środa |
4 |
13 |
0 |
2 |
5 |
11 |
83 |
88 |
Czwartek |
11 |
12 |
1 |
1 |
12 |
15 |
87 |
74 |
Piątek |
15 |
3 |
0 |
0 |
21 |
4 |
104 |
98 |
Sobota |
9 |
9 |
2 |
1 |
8 |
11 |
76 |
65 |
Niedziela |
14 |
5 |
2 |
1 |
23 |
6 |
68 |
64 |
Wypadki zaistniały w następujących porach doby:
|
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Kolizje |
||||
|
2015 |
2014 |
2015 |
2014 |
2015 |
2014 |
2015 |
2014 |
6.00 – 14.00 |
25 |
17 |
3 |
1 |
31 |
16 |
249 |
226 |
14.00 – 22.00 |
30 |
30 |
3 |
5 |
39 |
36 |
281 |
265 |
22.00 – 6.00 |
11 |
3 |
0 |
0 |
15 |
3 |
64 |
60 |
Najwięcej zdarzeń drogowych odnotowano na następujących drogach:
Drogi |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Kolizje |
||||
|
2015 |
2014 |
2015 |
2014 |
2015 |
2014 |
2015 |
2014 |
A-2 |
3 |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
47 |
45 |
K-15 |
12 |
10 |
0 |
0 |
16 |
12 |
73 |
70 |
K-92 |
12 |
7 |
2 |
1 |
19 |
8 |
89 |
87 |
W-466 |
1 |
3 |
1 |
1 |
0 |
5 |
6 |
8 |
W-441 |
1 |
2 |
0 |
0 |
2 |
3 |
8 |
11 |
W-442 |
5 |
5 |
1 |
2 |
8 |
4 |
45 |
41 |
P-2948 |
1 |
0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
4 |
6 |
Najwięcej zdarzeń drogowych odnotowano na następujących drogach:·
A-2 - 3 wypadki, w których 3 osoby zostały ranne i zgłoszono 47 kolizji (2014 - 3 wypadki, w których 3 osoby zostały ranne i zgłoszono 45 kolizje);·
K-15 wydarzyło się 12 wypadków, w których 16 osób zostało rannych i zgłoszono 73 kolizji (2014 - 10 wypadków, w których 12 osób zostało rannych i zgłoszono 70 kolizji);
K-92 wydarzyło się 12 wypadków, w których 2 osoby poniosły śmierć, a 19 osób zostało rannych i odnotowano 89 kolizji drogowych (2014 - 7 wypadków, w których 1 osoba poniosła śmierć, a 8 osób zostało rannych i odnotowano 87 kolizji drogowych);·
W-442 odnotowano 5 wypadków drogowych w których 1 osoba zginęła, 8 osób zostało rannych i zgłoszono 45 kolizji drogowych ( 2014 - odnotowano 5 wypadków drogowych w których 2 osoby zginęły, 4 osoby zostały ranne i zgłoszono 41 kolizji drogowych).
Widząc rosnące zagrożenie na drogach mające swoje odzwierciedlenie w ilości zdarzeń drogowych w celu poprawy bezpieczeństwa kierowano patrole ruchu drogowego wyposażone w mierniki prędkości .
Podejmowano również działania także z jednostkami ościennymi mającymi na celu poprawę bezpieczeństwa w ruchu na drodze K-92, K-15 i W-442, jak również na innych drogach, gdzie odnotowywano zwiększenie zagrożenia.
Policjanci WRD prowadzili systematycznie działania profilaktyczne oraz podejmowali inne czynności w celu poprawienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Dokonywane oceny stanu zagrożenia pozwalały na kierowanie patroli w miejsca zagrożone. Patrole służby Ruchu Drogowego skoncentrowane były na trasie centralnie koordynowanej nr 92 oraz na drodze W-442, K-15 i na terenie Miasta i Gminy Września, gdzie odnotowano najwięcej zdarzeń drogowych.