Zmiany w przepisach ruchu drogowego
Data publikacji 05.01.2011
30 listopada 2010 roku została opublikowana Ustawa z dnia 29 października 2010 roku o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dziennik Ustawy z 2010 Nr 225, poz. 1466), która w większości zaczęła obowiązywać od dnia 01 stycznia 2011 roku.
Jedną ze zmian, której domagali się kierowcy i najbardziej jej oczekiwali, jest zmiana maksymalnych prędkości jazdy, z którą mogą poruszać się kierujący samochodami osobowymi, motocyklami oraz innymi pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony na autostradach i drogach ekspresowych dwujezdniowych. Limity te zwiększono o 10 km/h. Przypomninamy Państwu dopuszczalne prędkości jazdy obowiązujące od 31.12.2010 roku na drogach naszego kraju:
* pojazdy lub zespoły pojazdów:
- strefa zamieszkania - 20 km/h,
- obszar zabudowany: w godz. 05:00 - 23:00 - 50 km/h,
w godz. 23:00 - 05:00 - 60 km/h,
* samochody osobowe, motocykle i samochody ciężarowe
o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony:
- autostrada - 140 km/h, (zmiana - było 130 km/h)
- droga ekspresowa dwujezdniowa - 120 km/h, (zmiana - było
110 km/h)
- droga ekspresowa jednojezdniowa oraz droga dwujezdniowa co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu - 100 km/h,
- na pozostałych drogach - 90 km/h.
Pozostałe maksymalne prędkości jazdy, dla innych pojazdów i zespołów pojazdów nie ulegają zmianie.
Powyższe zmiany podnoszące dopuszczalną prędkość na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej są odpowiedzią na oczekiwania wyrażane przez środowiska kierowców, a także spowodowane zostały między innymi zapewnieniami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, że stan techniczny tych dróg pozwala na bezpieczne poruszanie się nimi z większą prędkością, bez wpływu na komfort i przede wszystkim bezpieczeństwo jazdy.
Pamiętajmy jednak, że podstawowym wyznacznikiem prędkości z jaką będziemy podróżować po drogach nie są wcale limity wyznaczone przepisami, lecz rozwaga i rozsądek kierującego, który musi dostosować prędkość jazdy w pierwszej kolejności do panujących warunków na drodze. Uwzględniać przy tym musi warunki atmosferyczne, natężenie ruchu, stan nawierzchni drogi, rzeźbę terenu, stan techniczny pojazdu, wielkość i rodzaj przewożonego ładunku , a także wiele innych czynników mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo, także podczas hamowania. Obowiązkiem kierującego jest jazda z prędkością nieutrudniającą jazdy innym kierującym oraz niepowodującą zagrożenia bezpieczeństwa ruchu z zachowaniem odstępu niezbędnego do uniknięcia zdarzenia w razie potrzeby hamowania lub zatrzymania pojazdu.
Warto pamiętać, że żaden nawet najbardziej zaawansowany technologicznie samochód nie zatrzyma się w miejscu. Samochód jadący z prędkością 50 km/h, w ciągu tylko 1 sekundy przejeżdża aż 14 metrów, to czas i odległość potrzebna aby kierujący pojazdem zareagował na zauważoną przeszkodę w postaci np. pieszego. W tym czasie z pojazdem nic się nie dzieje - kierujący nie zdąży nawet nacisnąć hamulec. Całkowita droga zatrzymania samochodu osobowego na suchej nawierzchni jezdni wynosi orientacyjnie około 26 metrów. Na nawierzchni mokrej - to ponad 30 metrów, a na śliskiej, np. podczas ulewnego deszczu - to aż 46 metrów. Samochód jadący z prędkością 90 km/h, w ciągu 1 sekundy przejeżdża aż 25 metrów, Całkowita droga zatrzymania samochodu osobowego na suchej nawierzchni jezdni jadącego z prędkością 90 km/h to ponad 70 metrów; na nawierzchni mokrej - to blisko 90 metrów, a na śliskiej, np. podczas ulewnego deszczu - to aż 140 metrów. Pamiętajmy o tym decydując się na dociśnięcie pedału gazu.
Bardzo istotną i korzystną zmianą zarówno dla kierujących jak i służb nakładających kary w postępowaniu mandatowym, jest wydłużenie czasu, w którym za wykroczenie zarejestrowane urządzeniami technicznymi, np. przy użyciu fotoradaru, możliwe jest nałożenie grzywny w postaci mandatu karnego. Ustawodawca okres ten wydłużył z 30 do 180 dni.
Pamiętajmy jednak, że podstawowym wyznacznikiem prędkości z jaką będziemy podróżować po drogach nie są wcale limity wyznaczone przepisami, lecz rozwaga i rozsądek kierującego, który musi dostosować prędkość jazdy w pierwszej kolejności do panujących warunków na drodze. Uwzględniać przy tym musi warunki atmosferyczne, natężenie ruchu, stan nawierzchni drogi, rzeźbę terenu, stan techniczny pojazdu, wielkość i rodzaj przewożonego ładunku , a także wiele innych czynników mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo, także podczas hamowania. Obowiązkiem kierującego jest jazda z prędkością nieutrudniającą jazdy innym kierującym oraz niepowodującą zagrożenia bezpieczeństwa ruchu z zachowaniem odstępu niezbędnego do uniknięcia zdarzenia w razie potrzeby hamowania lub zatrzymania pojazdu.
Warto pamiętać, że żaden nawet najbardziej zaawansowany technologicznie samochód nie zatrzyma się w miejscu. Samochód jadący z prędkością 50 km/h, w ciągu tylko 1 sekundy przejeżdża aż 14 metrów, to czas i odległość potrzebna aby kierujący pojazdem zareagował na zauważoną przeszkodę w postaci np. pieszego. W tym czasie z pojazdem nic się nie dzieje - kierujący nie zdąży nawet nacisnąć hamulec. Całkowita droga zatrzymania samochodu osobowego na suchej nawierzchni jezdni wynosi orientacyjnie około 26 metrów. Na nawierzchni mokrej - to ponad 30 metrów, a na śliskiej, np. podczas ulewnego deszczu - to aż 46 metrów. Samochód jadący z prędkością 90 km/h, w ciągu 1 sekundy przejeżdża aż 25 metrów, Całkowita droga zatrzymania samochodu osobowego na suchej nawierzchni jezdni jadącego z prędkością 90 km/h to ponad 70 metrów; na nawierzchni mokrej - to blisko 90 metrów, a na śliskiej, np. podczas ulewnego deszczu - to aż 140 metrów. Pamiętajmy o tym decydując się na dociśnięcie pedału gazu.
Bardzo istotną i korzystną zmianą zarówno dla kierujących jak i służb nakładających kary w postępowaniu mandatowym, jest wydłużenie czasu, w którym za wykroczenie zarejestrowane urządzeniami technicznymi, np. przy użyciu fotoradaru, możliwe jest nałożenie grzywny w postaci mandatu karnego. Ustawodawca okres ten wydłużył z 30 do 180 dni.