Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Pracownica banku zablokowała przelew na konto oszustów

Data publikacji 05.03.2021

W ostatnich tygodniach na terenie powiatu wrzesińskiego dochodzi do prób wyłudzenia pieniędzy od starszych osób. Szeroko zakrojona profilaktyka oraz stały kontakt z palcówkami bankowymi uchroniły 79-latka przed oszustwem. Dzięki czujności pracownicy banku pieniądze zostały zablokowane.

 

24 lutego br. do 79-letniego mieszkańca Wrześni na numer stacjonarny zadzwonił mężczyzna podający się za rzekomego policjanta. Seniora od razu zaskoczył silnymi argumentami, które w założeniu miały ochronić jego oszczędności w banku.

Funkcjonariusz twierdził, że przestępcy są w posiadaniu danych do konta 79-latka i w najbliższych dniach przeleją jego pieniądze na swoje konto, a on zostanie bez żadnych środków. Rzekomy policjant twierdził, że może potwierdzić swoją tożsamość poprzez wybranie przez seniora numeru alarmowego 112.

Zostało to zrobione bez przerwania trwającego połączenia, co spowodowało, że potwierdzenie autentyczności rzekomego policjanta mógł potwierdzić każdy i w tym przypadku zrobił to kolejny oszust, który był razem z fałszywym stróżem prawa. Niestety 79-latek został wciągnięty w ten fikcyjny przestępczy plan, do tego stopnia, iż podał swój numer komórkowy, pod którym kontaktowali się z nim oszuści.

W rzekome działania policyjne został również zaangażowany 49-letni syn, któremu także została przedstawiona cała mistyfikacja. Kolejnym krokiem było udanie się do banku celem przelania 50 tysięcy złotych na wskazane konto, które miało należeć do prokuratora wtajemniczonego w całą akcję.

Przyszłym ofiarom została przedstawiona wersja, w której pracownicy banku są w kontakcie z przestępcami, dlatego nie mogą im podawać żadnych szczegółów co do celu przelania oszczędności. I też tak zrobili mówiąc obsłudze bankowej, że pieniądze są im potrzebne na remont dachu.

Wstępne formalności zostały dopełnione ale nie do końca, ponieważ z informacji przekazanej od rzekomego policjanta przelew nie został z realizowany. W związku z tym ojciec z synem następnego dnia stawili się w banku chcąc to wyjaśnić. Dodatkowo mieli być cały czas w kontakcie z oszustami, mówiąc im co będą robić i gdzie się znajdują i pod żadnym pozorem nie mogli się z nikim kontaktować, ponieważ są w samym centrum rzekomej policyjnej akcji.

Podczas rozmowy z kierownikiem placówki okazało się, że dzięki czujności i profesjonalizmowi pracownicy banku przelew został zablokowany. Pracownica zorientowała się, że jest to klasyczne oszustwo. Wszystkie elementy w zachowaniu 79 i 49-latka czyli, ciągła rozmowa przez telefon oraz silny poziom zdenerwowania oraz nie do końca sprecyzowane plany wydania tych pieniędzy świadczyły o próbie oszustwa. Do placówki wezwani zostali wrzesińscy policjanci z Wydziału Kryminalnego, którzy potwierdzili, iż niewiele brakowało żeby 79-latek stracił swoje oszczędności.

W tej sprawie zostało wszczęte dochodzenie. Jednak na przykładzie tego na szczęście nieudanego przypadku wyłudzenia pieniędzy pragniemy po raz kolejny przypomnieć policyjne żelazne zasady, że policjanci nie angażują osób postronnych w swoje działania i pod żadnym pozorem nie pytają ani nie proszą o pieniądze. Seniorzy muszą być czujni, ponieważ stali się celem dla oszustów. I w tym miejscu jest bardzo ważna rola pozostałych członków rodziny żeby porozmawiali ze swoimi dziadkami i im przypomnieli o policyjne żelazne zasady.

Powrót na górę strony